Sistematizacija i opisi poslova su stvar prošlosti

Autor: Renata Preglej Garić

Kako se pripremiti za novo razdoblje, gdje zaposlenici više ne žele biti smješteni u “kućice”?

Sva istraživanja i najnovija praksa ukazuju na to da se redizajniranje poslova zaposlenika više neće moći raditi primarno od strane poslodavca.

  1. Umjesto toga biti će potrebno:
  • koristiti dizajniranje poslova u dogovoru sa zaposlenikom i dogovarati individualan pristup i uvjete za svakog zaposlenika – tzv. IDIOSYNCRATIC DEALS
  • koristiti dizajniranje posla od strane samih zaposlenika (uz kvalitetnu podršku poslodavca) – job crafting
  • uvesti novosti u proces dizajniranja poslova – raditi ga na temelju dostupnih podataka uz pomoć AI

  1. Što će se dogoditi sa opisom poslova?

Umjesto toga zaposlenike ćemo trebati početi promatrati kao SKUP RAZLIČITIH KOMPETENCIJA koje ćemo onda trebati “raspodjeliti” i koristiti za različite poslove, projekte, područja i to nevezano uz opis posla kakvog poznajemo danas.

Npr. Recimo da netko ima jako razvijeno analitičko promišljanje – zaposlenika s tom vještinom ćemo pozvati da sudjeluje na svim zadacima na kojima je ta vještina krucijalna – sve dok se ne popuni njihova “kartica dostupnosti/opterećenosti zadacima”

Naravno, i zaposlenici bi trebali imati pregled svih takvih zadataka koji odgovaraju njihovim kompetencijama (uz % podudaranja), na jednom mjestu, te se prijavljivati za sudjelovanje i tako aktivno dizajnirati svoj posao.

Da bi situacija bila jednostavnija svi podaci o zaposlenicima trebaju biti ubačeni u DWH+AI sustav.
Takav sustav će na temelju ogromne količine podataka biti u mogućnosti optimalno dodjeljivati određene zaposlenike na određene zadatke – po kompetencijama i preferencijama zaposlenika, dostupnosti, razini entuzijazma za pojedini zadatak i još puno drugih parametara koje ljudski mozak ne bi bio u mogućnosti spojiti na taj način.

Naravno, čovjek će i dalje biti taj koji će finalno odobriti “perfect match” zaposlenika i zadatka. Koji čovjek? HR, voditelj zaposlenika, SCRUM master ili netko tko će se zvati “tumač podataka za matchmaking”. S druge strane sam zaposlenik će trebati prihvatiti taj zadatak.

Dakle sve tri strane će biti suglasne oko toga:

  • zaposlenik
  • tumač podataka
  • i robotić tj. AI 

Ako neće biti suglasni, uvijek nam ostaje mogućnost da „razbijemo robota“.

Znam, zvuči daleko, ali kolege HRovci što mislite o tome da pojedinca više ne promatramo kao cjelinu koju uklapamo u neki opis posla, već kao skup određenih vještina, znanja i sposobnosti te osobnih karakteristika i vrijednosti koje se mogu koristiti istovremeno za više različitih zadataka, u različitim poslovnim područjima, bez konkretnog “opisa posla” te osobe?

Potpuno matrično, jako zanimljivo za zaposlenike (retencija zagarantirana), a uz pomoć tehnologije postaje jednostavno.

Nemojmo dopustiti da nas budućnost ulovi nespremne.